Inteligenta emotionala

Inteligenţa emoţională este definită ca abilitatea de a identifica, înţelege, controla şi valorifica emoţiile personale, ale altora sau ale grupurilor. Mânia, frica, bucuria, dragostea, surpriza, dezgustul sau tristeţea se regăsesc printre emoţiile sau reacţiile afective la care se referă această definiţie. Când administrezi într-o manieră pozitivă aceste stări îţi poţi controla comportamentul şi felul în care interacţionezi cu ceilalţi. Mai puţin stres, comunicare mai eficientă, empatie crescută, uşurinţă în abordarea provocărilor sau depăşirea conflictelor sunt doar câteva dintre consecinţe. Astfel, ca om de afaceri Forever, implicat într-o activitate care are mult de-a face cu oamenii, vei putea construi relaţii mai bune, vei avea succes mai mare şi vei atinge mai uşor obiective personale sau de business.

Avem în jurul nostru exemplul multor oameni care sunt, din punct de vedere academic, foarte inteligenţi, dar nu reuşesc cu adevărat în viaţă. Coeficientul de inteligenţă (IQ) nu este suficient pentru a avea succes. Inteligenţa emoţională (EQ) este, de multe ori, mai importantă. Într-un fel, se poate spune că avem două minţi: una raţională şi una emoţională. Gândim fie cu capul, fie cu inima. Cele două părţi ale minţii lucrează, de cele mai multe ori, în armonie. Există, însă, situaţii în care partea emoţională  dictează. Dacă nu controlăm, prin raţiune, ceea ce se întâmplă, instinctul preia conducerea.

Acţiunile pe care le întreprindem în aceste condiţii se situează la nivelul creieruluiprimar: lupta, fuga sau blocajul. Spreexemplu, acesta este motivul pentru care opersoană care nu-şi mai aduce aminte cetrebuie să spună în timpul unui discurs începe să se bâlbâie, se blochează sau, chiarmai rău, părăseşte inopinat scena. Raţiunea,pregătirea anterioară şi controlul emoţiilor ar putea împiedica această reacţie. Vestea bună este că inteligenţa emoţională se poate dezvolta. Iată câteva deprinderi care, odată însuşite, te pot ajuta în acest sens:

IDENTIFICĂ ŞI CONTROLEAZĂ-ŢI EMOŢIILE.

Învaţă să conştientizezi momentele în care eşti cuprins de una dintre stările enumerate mai sus. Este posibil să ai chiar reacţii fizice: senzaţie de apăsare, dureri în piept ori în stomac, schimbări ale expresiei feţei, posturi neobişnuite ale corpului. Conectează-te cu ceea ce simţi şi controlează felul în care acest lucru îţi influenţează gândurile sau acţiunile. Dacă trebuie să iei decizii în aceste momente, fă-o în mod obiectiv: distanţează-te de situaţie şi gândeşte ca şi cum nu ai fi deloc afectat de emoţia respectivă.

NU TE LĂSA AFECTAT DE STRES.

El îţi influenţează abilitatea de a înţelege în profunzime o situaţie, de a comunica în mod coerent sau de a fi conştient de ceea ce simţi tu sau cei din jurul tău. Din nou, primul pas este să conştientizezi momentele în care eşti stresat. Cum îţi reacţionează corpul? Ai stomacul strâns sau palmele umede? Înfuncţie de reacţia ta la stres, implică-te în activităţi relaxante sau care te stimulează. De exemplu, dacă eşti o persoană preponderent vizuală, urmăreşte imagini care îţi aducstarea de bine. Sau, dacă eşti dominat desimţuri, mănâncă ceva ce-ţi face plăcere orirelaxează-te cu ajutorul unui masaj. Dacă sunetele îţi pot face bine, ascultă ceva carete încântă – poate fi o apă curgătoare sau muzică simfonică de calitate.

ÎNTÂMPINĂ PROVOCĂRILE CU RELAXARE, UMOR ŞI SPIRIT LUDIC.

Priveşte furstrările şi dezamăgirile dintr-o altă perspectivă. Foloseşte umor inteligent pentru a trece peste neînţelegeri. Relaxează-te şi fii creativ, eliberează-te de gândirea rigidă. Încearcă să stabileşti, în programul tău zilnic, timp de joacă şi veselie, pe care să-l petreci cu copiii, animalele de companie sau oameni dispuşi să facă acest lucru. Descoperă-ţi şi cultivă-ţi latura glumeaţă, simpatică, binevoitoare. Ia-ţi propria persoană în glumă – autoironia este o dovadă de inteligenţă emoţională.

STĂPÂNEŞTE META-COMUNICAREA.

Într-un dialog, cuvintele nu contează la fel de mult ca partea non-verbală. De cele mai multe ori, felul în care spui ceva este mai important decât ceea ce spui efectiv. Gesturile pe care le faci, nivelul sonor la care vorbeşti, expresia feţei, distanţa la care te afli sau poziţia corpului tău pot spune mult mai mult decât cuvintele. Dacă vrei să-ţi îmbunătăţeşti comunicarea nonverbală, e bine să te concentrezi pe partenerul de dialog, să te uiţi în ochii lui când vorbeşti, să zâmbeşti şi să foloseşti gesturi deschise. O stratagemă puţin cunoscută este să copiezi posturile corporale ale celuilalt. Rezultatul este că-i vei câştiga mai uşor simpatia.

FĂ O PAUZĂ ÎNAINTE DE A REACŢIONA.

Sunt situaţii în care te cuprind emoţii negative (sau pozitive) şi, sub impulsul momentului, îţi vine să răspunzi, prin vorbe sau fapte, într-un anume fel. Dacă vrei ca reacţia ta să fie potrivită, obiectivă şi raţională, e bine să-ţi acorzi ceva timp înainte de a trece la fapte. Uneori sunt suficiente câteva respiraţii adânci, alteori trebuie să laşi să treacă nişte zile pentru a putea lua decizia corectă.

EVITĂ CONFLICTELE SAU REZOLVĂ-LE ÎN MOD POZITIV.

Atunci când relaţionezi cu celălalt, nu face presupuneri. Verifică informaţiile pe care le ai şi alege-ţi argumentele cu inteligenţă. Iartă mai mult decât poţi la prima vedere. Şi ieşi din conflict dacă vezi că nu duce nicăieri.

PUNE-TE ÎN LOCUL CELUILALT.

Dacă vrei „Să câştigi prieteni şi să influenţezi oameni”, aşa cum şi-a intitulat Dale Carnegie cartea apărută în 1936, încearcă să înţelegi cum gândeşte cel cu care ai de-a face. Identifică interesele sale, fă-l să se simtă important, ascultă-l activ, apreciază-l când se cuvine, nu-l judeca.

Memoria are, la rândul ei, un rol important în inteligenţa emoţională. Experienţele prin care treci îţi oferă informaţii pe care le poţi valorifica. Dacă ştii că una dintre reacţiile tale anterioare a avut o anumită consecinţă, este evident că, dacă vrei să eviţi repetarea situaţiei, e bine să preiei controlul. Învăţând să foloseşti corespunzător atât partea emoţională, cât şi cea raţională a minţii, vei avea la dispoziţie o gamă mult mai largă de alegeri atunci când trebuie să răspunzi la un eveniment. Acest lucru te va ajuta să nu repeţi greşeli făcute anterior.

Ca om de afaceri Forever ai multe situaţii în care inteligenţa emoţională îţi poate fi de folos. Primul contact cu un potenţial distribuitor, susţinerea prezentării de produse sau de oportunitate, un discurs pe scena Success Day sau o conversaţie cu echipa ta, toate sunt momente în care, dacă îţi vei înţelege şi controla emoţiile, vei reuşi să te distingi.

Sunt mulţi cei care conştientizează cât de importantă este inteligenţa emoţională. Dar cei care o pot şi controla, valorifica şi pune în slujba binelui personal sau al celor din jurul lor sunt cei cu adevărat câştigători.

Trimite-ne un mesaj

Adresa dumneavoastra de e-mail nu va fi facuta publica. Toate campurile sunt obligatorii *